Kom i gang næringsbygg uten styreportal
Velkommen til din nøkkelfrie arbeidsdag!
Kom i gang
Keyfree er nå tilkoblet arealene i deres næringsbygg. For å lese mer om Keyfree for næring kan du klikke her.
Last ned vår app på App Store eller Google play, avhengig av hvilken smarttelefon du har. Registrer deg ved å følge veiledningen i app. Keyfree appen gir deg full oversikt og du kan enkelt kontrollere ditt system uansett hvor du er.
For å laste ned Keyfree app for Apple klikk her, eller ved å scanne qr-koden ovenfor. For å laste ned Keyfree app for Android klikk her, eller ved å scanne qr-koden ovenfor. Du kan også finne Keyfree app ved å åpne appstore eller google play og søke etter keyfree.
Keyfree er nå koblet til fellesdørene i deres bygg. Dette betyr at alle fellesdører i deres næringsbygg blir tilgjengelig enkelt med få tastetrykk i Keyfree app. For å ta i bruk Keyfree systemet trenger du å laste ned Keyfree app på din smart telefon. Scan QR-Koden nedenfor for å laste ned Keyfree App, eller søk etter Keyfree på Google Play / App Store på din smart telefon.
Når Keyfree app er lastet ned, åpne appen og registrer din bruker. Dette finner du på bunnen av skjermen. Det er viktig at din bruker registreres med samme e-post adresse du har oppgitt. Når din bruker er opprettet vil du komme tilbake til logg inn skjermen. Logg inn på din bruker, deretter vil du få tilgang til de Keyfree-tilkoblede dørlåsene. Neste gang du åpner Keyfree app, vil dørene automatisk ligge lett tilgjengelig.
Brukertyper
Forskjellen på brukertyper for deres system gjennom styreportalen
I deres system har dere følgende brukertyper å velge mellom: Bruker, administrator og gjestebruker.
En bruker har tilgang til å se alle enhetene i app men har begrensett mulighet for innstillinger. En bruker har ikke muligheten til å legge til flere brukere i deres system.
En administrator gis tilgang til å gjøre alt av tilgjengelige endringer i app. Vi anbefaler å ha færrest mulig administratorer i ditt system, da disse kan gjøre endringer i systemet. Denne brukertypen kan legge til flere brukere i appen.
En gjestebruker vil ikke få tilgang til appen, kun til elektroniske dørlåser med kodepanel og kodepanel du ønsker å gi tilgang til med dørkode. Du kan bli varslet i app når gjestebruker låser seg inn, dersom du ønsker. Denne brukertypen får kun tildelt en midertidig dørlåskode for for en tidsperiode som blir satt. Funksjonen gjestebruker kan avvike basert på type lås.
For å slette din bruker og all informasjon fra app, følg følgende prosedyre i keyfree App:
1. Logg inn i keyfree App.
2. Gå til innstillinger (tannhjulet nederst i høyre hjørnet).
3. Velg Brukerprofil.
4. Klikk på SLETT KONTO
Dersom du er eier av en lokasjon, må lokasjonen først slettes.
Hvis du ønsker å slette din lokasjon, ta kontakt med vår kundeservice ved å sende e-post til kontakt@keyfree.no.
Håndtering av brukere
Hvordan legge til bruker, administrator og gjestebruker på deres Keyfree system.
For å legge til de ulike typer brukere gjennom keyfree app kan du følge stegene nedenfor. Når du åpner keyfree app vil du øverst på skjermen se du hvilken sentral du er på, dersom du har tilgang til flere sentraler må endringene gjøres på de sentalene du ønsker at brukeren skal ha tilgang til. For å bytte sentral, trykk på de tre hvite linjene vedsiden av navnet på sentralen (øverst til venstre), og klikk på sentralen du ønsker å gjre endringen på. Deretter kan du følge stegene nedenfor:
Det er kun administrator som kan legge til brukertypen bruker i systemet. For å legge til bruker kan du følge stegene nedenfor.
- Åpne Keyfree app på din smarttelefon.
- Øverst på skjermen ser du hvilken sentral du er på (for å bytte sentral trykk på de tre hvite linjene vedsiden av navnet på sentralen (øverst til venstre), og klikk på ønsket sentral.
- Trykk på tannhjulet nederst til høyre i menyen.
- Trykk på ‘’Brukerliste’’ under kategorien ‘’Brukere’’.
- Trykk på plusstegn ikonet nederst til høyre.
- Velg brukertilgang (Bruker eller administrator), fyll in e-post adressen som tilhører den nye brukeren.
- Trykk på ‘’send invitasjon’’ knappen nederst på skjermen. 8. Mottaker vil nå motta en e-post for videre veiledning for å laste ned app og opprette bruker.
Vi anbefaler at dere kun benytter Superbruker og bruker gjennom styreportalen, og ikke benytter denne bruker typen.
Det er hun administrator som kan slette brukere i systemet. For å slette brukere kan du følge stegene nedenfor.
- Åpne Keyfree app på din smarttelefon.
- Øverst på skjermen ser du hvilken sentral du er på (for å bytte sentral trykk på de tre hvite linjene vedsiden av navnet på sentralen (øverst til venstre), og klikk på ønsket sentral.
- Trykk på tannhjulet nederst til høyre i menyen.
- Trykk på ‘’Brukerliste’’ under kategorien ‘’Brukere’’.
- Finn brukeren som skal slettes.
- Trykk på de tre prikkene til høyre på samme linje på navnet til brukeren.
- Trykk på ‘’Slett Bruker’’.
Det er kun administrator som kan legge til administrator i systemet.
- Åpne Keyfree app på din smarttelefon.
- Øverst på skjermen ser du hvilken sentral du er på (for å bytte sentral trykk på de tre hvite linjene vedsiden av navnet på sentralen (øverst til venstre), og klikk på ønsket sentral.
- Trykk på tannhjulet nederst til høyre i menyen.
- Trykk på ‘’Brukerliste’’ under kategorien ‘’Brukere’’.
- Trykk på plusstegn ikonet nederst til høyre.
- Velg brukertilgang administrator, fyll in e-post adressen som tilhører den nye brukeren.
- Trykk på ‘’send invitasjon’’ knappen nederst på skjermen. 8. Mottaker vil nå motta en e-post for videre veiledning for å laste ned app og opprette bruker.
Det er kun administrator som kan slette administrator i systemet. For å slette brukere kan du følge stegene nedenfor.
- Åpne Keyfree app på din smarttelefon.
- Øverst på skjermen ser du hvilken sentral du er på (for å bytte sentral trykk på de tre hvite linjene vedsiden av navnet på sentralen (øverst til venstre), og klikk på ønsket sentral.
- Trykk på tannhjulet nederst til høyre i menyen.
- Trykk på ‘’Brukerliste’’ under kategorien ‘’Brukere’’.
- Finn brukeren som skal slettes.
- Trykk på de tre prikkene til høyre på samme linje på navnet til brukeren.
- Trykk på ‘’Slett Bruker’’.
Hvordan legge til og tildele kode for gjestebruker:
Det er kun administrator i systemet som kan legge brukertypen gjestebruker. Denne brukertypen får kun tildelt en midertidig dørlåskode for for en tidsperiode som blir satt, eller for ubegrenset til fremover om ønskelig.
Funksjonen gjestebruker kan avvike basert på type lås. For å legge til gjestebruker kan du følge stegene nedenfor:
- Åpne Keyfree app på din smarttelefon.
- Trykk på tannhjulet nederst til høyre i menyen.
- Trykk på ‘’Gjestebrukerliste’’ under kategorien ‘’Brukere’’
- Trykk på plusstegn ikonet nederst til høyre.
- Fyll in nødvendig informasjon og ønsket tidsperiode.
- Trykk på ‘’Lagre’’ -knappen nederst på skjermen.
- Trykk på ’Opprett tilgang til dør’’.
- Velg dørlåsen du ønsker å gi tilgang til.
- Trykk på ’Opprett dørkode’’ og skriv ønsket dørkode (huk av send invitasjon pr e-post om du ønsker å informere om at de har fått tilgang til denne døren), deretter klikk lagre.
- Gjenta steg 7 – 9 for resterende dører du ønsker å tildele tigang til for denne gjestebrukeren.
Denne brukeren vil ikke få tilgang til appen. Du blir varslet i app når gjestebruker låser seg inn. Dersom du ønsker å gi en permanent tilgang til noen, men uten å gi tilgang til appen, kan gjestebruker benyttes. Sett da tidsperioden til ubegrenset, da har vedkommende denne begrensede tilgang hvor de ikke har tilgang til app.
For å slette gjestebrukere kan du følge stegene nedenfor:
- Åpne Keyfree app på din smarttelefon.
- Trykk på tannhjulet nederst til høyre i menyen.
- Trykk på ‘’gjestebrukerliste’’ under kategorien ‘’Brukere’’.
- Finn gjestebrukeren som skal slettes og trykk på denne brukeren.
- Trykk på de tre prikkene til høyre på samme linje på navnet til brukeren.
- Trykk på ‘’Slett gjestebruker’’ nederst på skjermen.
Sentral
Sentralen er offline – Hva gjør jeg?
Dersom Sentralen er offline er det flere faktorer som kan være årsaken til dette. Nedenfor er en sjekkliste over hva du kan undersøke for å sjekke sentralen i førsteomgang.
Sjekkliste:
- Er Sentralen tilkoblet strøm?
- Fungerer internettet ditt? (Er det andre produkter i huset som er tilkoblet internett?)
- Er mobilnettet nede i ditt område?
Dersom alle overnevnte punkter er sjekket kan du gå videre med enkel omstart av sentralen og deretter en avansert omstart, Dersom begge disse ikke får sentralen online, ønsker vi at du tar kontakt med vår kundestøtte slik at vi får rapportert dette til våre utviklere. Videre er en ¨alternativ omstart¨ et alternativ til omstart av sentralen.
Sentralen har en prosessor som fungerer som en liten datamaskin. Hvis noe av elektronikken fryser, må vi utføre en «enkel omstart» for å starte den elektroniske prosessen på nytt. Dette vil ikke påvirke noen lagrede data som ligger på Sentralen. For å gjennomføre en enkel omstart kan du følge stegene nedenfor:
- Lokaliser Sentralen du ønsker å omstarte.
- Med strømkabelen (strømforsyningen) tilkoblet Sentralen. Vend sentralen opp ned slik at du ser baksiden av sentralen, der vil du se et lite hull på undersiden (se bilde nedenfor).
- Bruk den ene enden av en binders for å trykke på knappen. Trykk og hold inne i 6-8 sekunder. Du vil se lysene på fremsiden begynner å blinke.
- Vent i 6-10 minutter. Hvis alt gikk bra, bør du ha full oversikt i appen.
Sentralen har en prosessor som fungerer som en liten datamaskin. Hvis noe av elektronikken fryser, må vi utføre en ¨Avanset omstart¨ for å starte alle de elektroniske prosessene på nytt. Dette vil ikke påvirke noen lagrede data som ligger på sentralen. For å gjennomføre en avansert omstart kan du følge stegene nedenfor:
- Lokaliser sentralen du ønsker å omstarte.
- Koble fra strømkabelen til PSU (strømforsyningen) fra Sentralen. Vend Sentralen opp ned slik at du ser baksiden av sentralen, der vil du se et lite hull på undersiden.
- Bruk den ene enden av en binders for å trykke på knappen. Trykk og hold inne i 6-8 sekunder. Lysen vil begynne å blinke på fremsiden av sentralen.
- Koble til strømkabelen til PSU igjen.
- Vent i 20 minutter. Hvis alt gikk bra, bør du ha full oversikt i appen.
Dersom sentralen ikke kommer online etter 20 minutter, anbefaler vi at du tar kontakt med vår kundestøtte.
Vi anbefaler at du tar kontakt med vår kundestøtte dersom avansert omstart ikke fungerer slik. at vi kan rapportere dette videre til vår utvikler. Men vi har en Alternativ omstart som kan være med på å få sentralen online igjen.
- Lokaliser sentralen du ønsker å omstarte.
- Tøm batteriet på Sentralen. (Røykvarslere vil fortsatt fungere lokalt), ved å koble fra strøm- og Ethernet-kablene fra Sentralen.
- La Sentralen være uten strøm til batteriet er tomt (3-12 timer avhengig av modell)
- Deretter koble strømkabelen til Sentralen (Den kan starte opp uten Ethernet). Det kan ta 15-20 minutter å starte opp og laste ned den nyeste programvareoppdateringen.
- Hvis omstarten gikk bra, vil du ha full oversikt over systemet i Dashboardet i appen.